All started with single-chamber RD-150 which was never used?
RD-170:Then, RD-170 was the original "energija" engine with 4 chambers, 1-way swivel.RD-171 was same for zenit, with 2-way swivel.Then there are improved models.RD-172:RD-172 was supposed to be used in energija-2 and vulcan? but both got cancelled.It has slightly more thrust/chamber than RD-170/RD-171?RD-180 is based on that model? RD-173:RD-173 has "5% more thrust" than RD-170 but the 4-chamber model with 1-way swivel was not manufactured as there was no launch vehicle that would have used it. Differences to RD-172 quite small?RD-191 is based on this model?RD-171M(for zenit-3) is said to be based on RD-173 but all data about it's performance looks equal to RD-171? Is it capable of more but they are not using the full thrust on zenit?And RD-151 is "downgraded" RD-191 for korean naro rocket , just using lower thrust setting?RD-175:And now they are developing RD-175, and it's sister models RD-181 and RD-193?These should have considerable more thrust than earlier versions?Also, are they planning to switch Angara from RD-191 to RD-193 when RD-193 is ready?sources:http://www.lpre.de/energomash/RD-170/index.htmhttp://b14643.de/Spacerockets_2/Diverse/Energomash_RD-170/http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=23160.135
RD-175:And now they are developing RD-175, and it's sister models RD-181 and RD-193?These should have considerable more thrust than earlier versions?Also, are they planning to switch Angara from RD-191 to RD-193 when RD-193 is ready?
Last year the company’s engineers completed the development of RD-191 engine and now they are working on two new engines with a thrust of up to 1,000 tons. The first one is RD-193 – a single-chamber engine fueled by kerosene and liquid oxygen. It will be used in light class carrier rockets which are to deliver cargos of up to 5 tons to the orbit, the company’s Deputy General director Vladimir Chvanov said in an interview with the “Voice of Russia”."This type of engines is in great demand. By now we have finished its rough design and are assembling a test installation to test the key solutions. As for RD-175 it combines universal technologies of the most recent developments of Energomash. This engine has a thrust of 1,000 tons."The engine thrust defines the maximum weight the rocket can carry to the orbit. If 3-5 rocket packs are equipped with such an engine the working load can be increased up to almost 100 tons.
NPO Energomash made a test of engine RD-191 on 16th october, according to NK. RD-191 could evolve into engine RD-193 for launcher Soyuz-2.1v, or to RD-181 engine for foreign use.Quote 19.10.2012 / 14:29 В ОАО «НПО Энергомаш» проведено очередное огневое испытание ЖРД 16 октября на научно-испытательном комплексе ОАО «НПО Энергомаш» без съёма со стенда проведено пятое огневое испытание экспериментального кислородно-керосинового ЖРД для первых ступеней ракет-носителей типа российской ракеты «Союз» и зарубежных ракет-носителей. Двигатель, оснащённый большим количеством дополнительных измерений вибро-напряжённого состояния, пульсации и температур, в ходе всех пяти испытаний отработал 678 секунд. Проведенным испытанием успешно завершён первый этап экспериментального подтверждения работоспособности новой модификации кислородно-керосинового ЖРД, создаваемого на основе технологий и опыта разработки двигателя РД191. Новый двигатель, имеющий тягу 200 тс у Земли, отличается от базовой конструкции введением ряда сварных соединений (камеры со статором турбины, смесительной головки газогенератора с корпусом), неподвижным креплением двигателя к ракете или через карданное соединение для качания целиком двигателя для управления вектором тяги в зависимости от конструкции ракеты. В отличие от РД191 новый двигатель короче по высоте на 760 мм и легче почти на 300 кг. Предполагается, что экспериментальный двигатель явится основой двигателя РД193 для I ступени ракеты «Союз-2.1в» лёгкого класса и других возможных модификации РН «Союз» и двигателя РД181 для I ступеней зарубежных ракет-носителей. Кроме того, на экспериментальном двигателе по программе, согласованной с ГНЦ ФГУП «Исследовательский центр имени М.В.Келдыша», решалась задача проверки работоспособности конструкции на режимах, соответствующих требованиям к системе МРКС (многоразовая ракетно-космическая система), разрабатываемой в рамках Федеральной космической программы. В настоящее время ведётся анализ результатов испытаний. Двигатель будет разобран и тщательно продефектирован. По результатам дефектации будет принято решение о возможности дальнейших испытаний и корректив в конструкторских и технологических решениях, передают пресс-службы Роскосмоса и ОАО «НПО Энергомаш».
19.10.2012 / 14:29 В ОАО «НПО Энергомаш» проведено очередное огневое испытание ЖРД 16 октября на научно-испытательном комплексе ОАО «НПО Энергомаш» без съёма со стенда проведено пятое огневое испытание экспериментального кислородно-керосинового ЖРД для первых ступеней ракет-носителей типа российской ракеты «Союз» и зарубежных ракет-носителей. Двигатель, оснащённый большим количеством дополнительных измерений вибро-напряжённого состояния, пульсации и температур, в ходе всех пяти испытаний отработал 678 секунд. Проведенным испытанием успешно завершён первый этап экспериментального подтверждения работоспособности новой модификации кислородно-керосинового ЖРД, создаваемого на основе технологий и опыта разработки двигателя РД191. Новый двигатель, имеющий тягу 200 тс у Земли, отличается от базовой конструкции введением ряда сварных соединений (камеры со статором турбины, смесительной головки газогенератора с корпусом), неподвижным креплением двигателя к ракете или через карданное соединение для качания целиком двигателя для управления вектором тяги в зависимости от конструкции ракеты. В отличие от РД191 новый двигатель короче по высоте на 760 мм и легче почти на 300 кг. Предполагается, что экспериментальный двигатель явится основой двигателя РД193 для I ступени ракеты «Союз-2.1в» лёгкого класса и других возможных модификации РН «Союз» и двигателя РД181 для I ступеней зарубежных ракет-носителей. Кроме того, на экспериментальном двигателе по программе, согласованной с ГНЦ ФГУП «Исследовательский центр имени М.В.Келдыша», решалась задача проверки работоспособности конструкции на режимах, соответствующих требованиям к системе МРКС (многоразовая ракетно-космическая система), разрабатываемой в рамках Федеральной космической программы. В настоящее время ведётся анализ результатов испытаний. Двигатель будет разобран и тщательно продефектирован. По результатам дефектации будет принято решение о возможности дальнейших испытаний и корректив в конструкторских и технологических решениях, передают пресс-службы Роскосмоса и ОАО «НПО Энергомаш».
Второй доклад "Разработка самого мощного в мире жидкостного кислородно-керосинового двигателя с тягой 1000 тс" повествует о попытке создания на базе РД-171 двигателя существенно большей тяги за счёт изменения схемы подачи топлива (переход от одного турбонасосного агрегата к двум работающим параллельно). Показана принципиальная возможность дальнейшего форсирования ЖРД при умеренном повышении его рабочих параметров.
Sorry to bring this old thread up but I noticed the RD-175 switches to two turbopumps in place of one. Any idea as to why they did this or how it works to increase thrust? Thanks. Also, thanks for those images
Sorry to bring this old thread up but I noticed the RD-175 switches to two turbopumps in place of one. Any idea as to why they did this or how it works to increase thrust? Thanks.
Quote from: CardBoardBoxProcessor on 08/29/2013 04:32 pmSorry to bring this old thread up but I noticed the RD-175 switches to two turbopumps in place of one. Any idea as to why they did this or how it works to increase thrust? Thanks. Perhaps to increase commonality with RD-180? Is it using just two RD-180 turbopumps?
Quote from: CardBoardBoxProcessor on 08/29/2013 04:32 pmSorry to bring this old thread up but I noticed the RD-175 switches to two turbopumps in place of one. Any idea as to why they did this or how it works to increase thrust? Thanks. Also, thanks for those images I wonder the same. They could have, basically two 500tnf engines, which I would find strange, or they could have a fuel TP and an oxidizer TP. They currently have a single turbine moving a two stage fuel pump and a single stage oxidizer pump. Having different pumps allows to use different speeds for each different fluid, which might allow for more power and/or smaller/lighter turbines.Both turbines would use the oxidizer-rich output of the preburner, I assume. Look into the RS-25D, which also has dual turbines (even though it's a fuel rich H2/LOX engine).
But this was just NPO Energomash trying to pitch some business. Now that the RD-191 project ended, and since production is outsourced to Polyot, they only have the RD AMROSS and Sea Launch contracts. And both are money losers!